-

eska

Wierność małżeńska i fawele

 

Temat nieustannie powracający, tym razem za sprawą kazania ks. prof. Stańka, który ostatnio powiedział tak:
"Modlę się o mądrość dla papieża, o jego serce otwarte na działanie Ducha Świętego, a jeśli tego nie uczyni – modlę się o szybkie jego odejście do Domu Ojca. O szczęśliwą śmierć dla niego mogę zawsze prosić Boga, bo szczęśliwa śmierć to wielka łaska".

Ostro poszło....

I wcale mnie to nie dziwi, bo dla katolika wychowanego w Tradycji cała ta sprawa z dopuszczeniem rozwodników do Komunii  Św. jest kompletnie niepojęta. Co ma powiedzieć np starsza kobieta, która całe życie powściągała się od grzechu i samotnie wychowywała dzieci, nieraz w bardzo trudnych warunkach? Że zmarnowała sobie szanse na normalne, szczęśliwe i bezpieczne życie, wierząc w naukę Kościoła, a teraz Kościół jej mówi – było działać wg serca a nie wg sumienia? Sama pochodzę w tzw. rozbitej rodziny i wiem, jak ciężkie życie miała moja matka, ale też jak ciężko było nam, dzieciom. I co z tym zrobić?

Tyle, że nikt nie bierze pod uwagę drugiej strony medalu, a mianowicie tego, że dziś autentyczny rozwój Kościoła, przyrastanie wiernych itp. to Ameryka Płd czy Afryka.
Europa już dawno przestała być głównym „zapleczem ludzkim” dla KK. I tu trzeba spojrzeć na sprawy z zupełnie innej strony, otóż na tych kontynentach coraz większy procent ludności bytuje poza jakimkolwiek prawem, tworząc zupełnie osobne i odcięte od cywilizacji i prawa obszary bieda-osad/slumsów wokół dużych miast. Podam kilka przykładów:

Nigeria – ponad 60% ludności miejskiej w slumsach, Sudan – prawie 90%, Namibia – ok. 80%.
Kolumbia – 75%, Brazylia – 30%, Peru -60% , Nikaragua – 70%. Itp., itd. (dane z roku 2012).
Teraz przeliczmy to na faktyczne ilości na kilku przykładach:

1. Nigeria: ludność szacuje się 195 mln mieszkańców, z tego (średnia dla Afryki z roku 2002) ok. 40% mieszka w miastach – czyli 78 mln, w tym 47 mln w slumsach poza wszelką kontrolą.

2. Brazylia: ludność szacuje się na 208 mln, z tego (dane z 2002) 75 % mieszka w miastach, czyli 156 mln, w tym ok. 50 mln w slumsach.

Kiedy popatrzymy na te liczby (a one przyrastają lawinowo) i uświadomimy  sobie, jaka to jest skala, powinniśmy też sobie uświadomić, że na tych osiedlach nie obowiązuje żadne prawo, że są to tereny bez bieżącej wody, kanalizacji, prądu i że są opanowane przez gangi. Jedyną organizacją, która ma wpływ na tych biedaków, jest Kościół.
Wiara tych ludzi jest jedynym hamulcem przed totalnym rozkładem, ale ich moralność jest, delikatnie mówiąc, kompletnie różna od europejskiej. Mnóstwo małych dzieci, większość nieślubna, za to rodzice kompletnie nieprzystosowani do normalnego życia, bezrobocie i brak umiejętności życia rodzinnego. Jednym słowem bieda z nędzą i czarna rozpacz, dziedziczone już pokoleniowo. Mn. właśnie te slumsy to źródło emigracji z Afryki do Europy.
Wymaganie od tych ludzi życia w celibacie, wierności małżeńskiej itp. to czysta utopia i papież Franciszek doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Z kolei ich wykluczenie z KK to skazanie niezliczonych milionów na gusła, bandy gangsterskie i brak jakiejkolwiek opieki, nie tylko duchowej.

Mam wrażenie, że obecny papież próbuje przede wszystkim rozwiązać problemy kościołów właśnie afrykańskich czy z Ameryki Pld, problemy dla nas dość obce, chociaż podobne zjawiska można było do niedawna zaobserwować także w osiedlach biedy na Śląsku.

Tradycyjny KK to Europa, ale Europa ma Kościół coraz bardziej w nosie. Przyszłość KK to Afryka czy Ameryka Płd. Doprawdy nie chciałabym być na miejscu Franciszka, bo to jest kwadratura koła....

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Większość danych procentowych o slumsach zaczerpnęłam z bardzo ciekawej pracy mojej asystentki, dr Barbary Turyk-Olczak, pt.: "Metody badania stanu przestrzeni dla poprawy jakości środowiska mieszkaniowego", Gliwice 2013. 

 

 

 

 

 



tagi:

eska
20 marca 2018 15:45
146     7062    4 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Grzeralts @eska
20 marca 2018 15:57

W punkt. Dlatego zostało to przekazane do osądu biskupa miejsca.

zaloguj się by móc komentować

mooj @eska
20 marca 2018 15:59

Jedną z najtrudniejszych do przyswojenia dla mnie była przypowieść o robotnikach w winnicy. I taką jest nadal.

Ks. prof. Staniek może mógłby mi przybliżyć temat - przyswajania (zrozumienia, pogodzenia się z "niesprawiedliwością") lub trudności.

zaloguj się by móc komentować

eska @Grzeralts 20 marca 2018 15:57
20 marca 2018 16:13

Co jest oczywiście unikiem, bo jednak nauka Chrystusa, brana wprost z Ewangelii - jest jasna. Chociaż zapewne nasi wierni nie wiedzą, ze Jezus dopuszczał rozwiązanie małżeństwa w wypadku zdrady :

"Słyszeliście, że powiedziano przodkom: Kto chce oddalić swą żonę, niech jej da list rozwodowy. A Ja powiadam wam: Każdy, kto oddala swą żonę -- poza wypadkiem nierządu -- naraża ją na cudzołóstwo. A kto by oddaloną pojął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa" (Mt 5,31n; por. 19,3-9).

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @eska
20 marca 2018 16:29

Można założyć, że Ameryka łacińska, południowa, jest z zasady chrześcijańska, natomiast Afryka muzułmańska, gdzie przesłania papieskie nie mają dostępu. Islam wydaje się być, jest, bardziej konserwatywny.

zaloguj się by móc komentować

eska @adamo21 20 marca 2018 16:29
20 marca 2018 16:54

To nieprawda - http://www.wasza-afryka.pl/?afryka6=religia_afryki

Północ jest islamska, południe w dużej mierze chrzescijańskie, choć nie zawsze katolickie.
 

 

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @eska
20 marca 2018 16:55

"Wymaganie od tych ludzi życia w celibacie, wierności małżeńskiej itp. to czysta utopia i papież Franciszek doskonale zdaje sobie z tego sprawę"

- czy to cytat z Pierwszego Listu kalwinki Eski do Koryntian?

zaloguj się by móc komentować

eska @mooj 20 marca 2018 15:59
20 marca 2018 16:58

8) Z nastaniem wieczoru właściciel winnicy polecił swojemu zarządcy: Zwołaj robotników i wypłać im dniówkę. Zacznij od ostatnich, a zakończ na pierwszych. 
9) Podeszli zatem zatrudnieni o siedemnastej i otrzymali po denarze. 
10) Gdy podeszli pierwsi, sądzili, że dostaną więcej, lecz i oni otrzymali po denarze. 
11) Po wypłacie zaczęli się burzyć przeciwko gospodarzowi. 
12) Ci ostatni pracowali tylko godzinę — wytykali — a pan potraktował ich na równi z nami, którzy musieliśmy znosić trudy dnia i upał!
13) Wtedy gospodarz powiedział jednemu z nich: Nie krzywdzę cię, mój drogi. Czy nie uzgodniliśmy, że dostaniesz denara? 
14) Bierz, co twoje, i idź! Chcę bowiem temu ostatniemu zapłacić tak, jak i tobie. 
15) Czy nie wolno mi z tym, co moje, czynić tego, co chcę? A może krzywym okiem patrzysz na to, że jestem dobry?

16) W ten sposób ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi. /Mt 20

Ha, to faktycznie trudne - ale wszak gospodarz zawarł umowy odrębne z każdym, to i każdemu wg zawartej umowy zapłacił :)

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska
20 marca 2018 17:01

Ale to straszne co Pani piszę, jak dzieła młodego Stalina, elektryfikacji im najwięcej potrzeba, coś okropnego.

zaloguj się by móc komentować

eska @dziad-kalwaryjski 20 marca 2018 16:55
20 marca 2018 17:02

Przywoływanie I Listu do Koryntian w takim kontekście to zwykłe bluźniertswo, pajacu. To jest notka o faktach, a że nie pasuje do twojej ciemnoty, to już nie moja wina.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @eska
20 marca 2018 17:03

No to w ramach rewanżu. 10/10. Nadzwyczaj potrzebna notka.

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:01
20 marca 2018 17:03

Przepraszam, ale to fakty są straszne i nic na to nie poradzę. To własnie w takich warunkach w Ameryce Płd zrodziła się herezja teologii wyzolenia.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 17:03
20 marca 2018 17:06

Pani nie rozumie, proszę sobie przeczytać z Pani notki wprost wynika, że dopiero państwo socjalistyczne może zagwarantować przestrzeganie dekalogu. I pośrednio, że dekalog to jakaś opresja. A elektryfikacja to zbawienie prawdziwe i "cywilizacja" do tego.

zaloguj się by móc komentować

eska @krzysztof-osiejuk 20 marca 2018 17:03
20 marca 2018 17:06

Służę uprzejmie, po prostu informacje zawodowe :)

zaloguj się by móc komentować

mooj @eska 20 marca 2018 16:58
20 marca 2018 17:08

ja widzę punkt ciężkości gdzie indziej - w tym wypadku scenariusz trochę wygląda tak:

Zanim wieczorem przyszedł właściciel winnicy, to pojawił się koło południa zarządca i zapowiedział oczekującym na pracę i już pracującym:

"Nieważne ile będziecie pracować - w imieniu właściciela winnicy zapowiadam: każdy dostanie tyle samo, także ci, którzy dniówkę zaczną o 17:00. Wypłata o 18:00!

...no każdy nadzorca w swoim rządku może coś pośrednio wymyslić i zastosować - na pewno (mam na to papiery! pełnomocnictwa!) właściciel łyknie zmiany - równy gość z niego

i dziw się, że od 12 do 17 będą pracowć tylko ci, którzy uważają, że umowy obowiązują - za bezdurno:)

..chyba, że nadzorcy zaczną dopowiadać "ale ale..przyszli później, OK - sprawa pomiędzy nimi a właścicielem. Ciebie umowa od rana obowiązuje! Tak mi zarządca powiedział, że mogę "elastycznie", więc:  pracujesz 3 godziny, ale  jak ją zerwiesz, to dostaniesz mniej (nic?) niż ci, którzy przyjdą tu o 17:00 na godzinkę"

Jasne, zgłoszeń do roboty na następny dzień będzie od groma..ale raczej w winnicy sąsiedniej;)

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:06
20 marca 2018 17:15

Z mojej notki nic nie wynika poza ostatnim zdaniem - że to kwadratura koła. Po prostu przytaczam liczby.
Jak Pan nie umie czytać ze zrozumieniem, to nie moja wina. Może proszę najpierw zapoznać się z tematem, który staje się przysłowiowym "wrzodem na d..e" w większości krajów poza cywilizacją zachodnią. To jest zupełnie nieopanowana bomba demograficzna, a "państwo socjalistyczne" w wydaniu afrykańskim to karabiny i mordy całych plemion. Lewactwo to popiera, najchetniej by tych ludzi wymordowali.

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @eska 20 marca 2018 17:06
20 marca 2018 17:15

Ja juz parę razy zwracałem tu na to uwagę,  że Franciszek nie jest wyłącznie "polskim papizem", ale papieżem dla całego świata,  ale Tyś to pokazała po mistrzowsku.

zaloguj się by móc komentować

eska @mooj 20 marca 2018 17:08
20 marca 2018 17:16

Widzisz, problem w tym, że Właściciel ustala zasady :)

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 17:15
20 marca 2018 17:21

  • Komunizm – to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.
    • Коммунизм, это власть советов плюс электрификация всей страны. (ros.)
    • Źródło: „Życie gospodarcze”, Polskie Wydawn. Gospodarcze, 1952, s. 1172.

 

 

Ale Pani oczywiście nic nie sugeruje i nic nie napisała tylko liczby ... oczywiście

zaloguj się by móc komentować

mooj @eska
20 marca 2018 17:22

problem w tym, że pracownicy (także ci co czekają pod bramą) zaczynają wątpić, czy zarządca aby na pewno zasady Właściciela przekazuje

bo oni słyszeli je rano, owszem mogły się zmienić, ale wątpliwości się pojawiają

a to czy na pewno pełnomocnictwa pełne ma, a to czy dobrze usłyszał, a to czy nie skorzystał zbytnio z samodzielności i dla zapewnienia siły robocznej nie przegiał z interepretacją woli Właściciela

ci co robią od rana, nie przyszli dla wysokich zarobków - sporo z nich z przyzwyczajenia, część dla znajomych, atmosfery pracy, ale część z powodu przestrzegania zasad przez długi czas, renomy

bo inni mieniący się pełnomocnikami właściciela płacili lepiej, ale kombinowali, nie byli godni zaufania

teraz stoją przy dwoich kantorkach i nawołują "nie bądź frajer! moja winnica ma tego samego Właściciela, płacimy lepiej, praca lżejsza, a reguły..reguły jak widzisz - nie jesteśmy gorsi"

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @eska 20 marca 2018 17:02
20 marca 2018 17:26

"Paweł zderza się w Atenach z „mądrością” tego świata. Wyśmiany idzie do Koryntu, miasta bogactwa i nędzy, prostytutek, niewolników. Zakłada tam najsilniejszy Kościół w Grecji. Bóg wybrał to, co głupie w oczach świata, aby zawstydzić mędrców."

zaloguj się by móc komentować

eska @krzysztof-osiejuk 20 marca 2018 17:15
20 marca 2018 17:26

Franciszek jest z samego środka Ameryki Płd i jej problemów. My zazwyczaj nie mamy o tym pojęcia - chociaż druga moja asystentka napisała znakomitą pracę o nasilającym się, podobnym zjawisku w dzielnicach biedy na Śląsku.
Czyli mnóstwo małych dzieci, prawie zero małżeństw i życie na zasiłku w kolejnych pokoleniach. PIjaństwo, narkotyki itp. 
Ludzie wykluczeni społecznie.

To są poważne problemy i wyzwania dla Kościoła. I nie wiadomo, jak to ugryźć bez podważania Tradycji, bo do tych ludzi nic nie dociera. Np nie umieją normalnie pracować, tzn. stawić się w pracy o określonej godzinie i przez kilka godzin wykonywać choćby najprostsze zajęcie. W Katowicach były specjalne programy uczenia tych ludzi normalnego życia, np nawyku robienia śniadania dla dzieci - naprawdę ! Niestety, z niewielkim skutkiem - ale to już temat rzeka, na inną notkę.

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:21
20 marca 2018 17:28

Sorry, ale co ma ta cholerna elekrtyfikacja do zamkniętych, opanowanych przez gangi i najgorszą demoralizację dzielnic straszliwej nędzy?

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 17:26
20 marca 2018 17:29

Czyje to słowa?  „byt kształtuje świadomość"

 

  • Że zmarnowała sobie szanse na normalne, szczęśliwe i bezpieczne życie,
  • moralność jest, delikatnie mówiąc, kompletnie różna od europejskiej.
  • Wymaganie od tych ludzi życia w celibacie, wierności małżeńskiej itp. to czysta utopia
zaloguj się by móc komentować

eska @mooj 20 marca 2018 17:22
20 marca 2018 17:29

Sorry, ale ty mówisz jak związkowiec, a to ma niewiele wspólnego z wiarą :)

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 17:28
20 marca 2018 17:30

Ma bo my wszyscy byliśmy poganami i woda bierząca i prąd w gniazdku nie ma tu nic do rzeczy.

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:29
20 marca 2018 17:30

Które z tych zdań jest nieprawdziwe? Udowodnij to.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @parasolnikov 20 marca 2018 17:29
20 marca 2018 17:35

"Świadomość kształtuje byt" też brzmi nienajgorzej,  co nie? 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @eska 20 marca 2018 16:13
20 marca 2018 17:36

To jest interpretowane jako pozwolenie na zerwanie związku sprzed nawrócenia.

zaloguj się by móc komentować

eska @dziad-kalwaryjski 20 marca 2018 17:26
20 marca 2018 17:39

I co z tego wynika dla slumsu w Nigerii? Może poczytaj trochę o rozwoju katolicyzmu w Afryce, zamiast się popisywać faryzeizmem. Wiesz, że w KK obowiązuje specjalny ryt mszalny, tzw. zairski? > http://www.wieczernik.oaza.pl/artykul/ryt-zairski_id1061
 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 20 marca 2018 17:30
20 marca 2018 17:41

Parasol, nie czepiaj się Eski, tylko pogadaj z misjonarzami z Afryki. To bardzo odświeża. Np.zagadnienie typu: czy nawróconego poligamistę można zrobić ministrantem, a jeśli tak, to pod jakimi warunkami. 

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:30
20 marca 2018 17:43

Reprezentujesz faryzeizm w postaci czystej. 

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 17:30
20 marca 2018 17:45

1) Nie ma szczęścia w grzechu
http://www.donbosco.pl/archiwum-2014-09-2816
2) Jest jedna moralność niezależna od miejsca i czasu
http://www.centrumjp2.pl/wikijp2/index.php?title=Relatywizm_moralny

3) Patrz wyże,j patrz komentarz ->  dziad-kalwaryjski @eska 20 marca 2018 17:0220 marca 2018 17:26

zaloguj się by móc komentować

eska @Grzeralts 20 marca 2018 17:36
20 marca 2018 17:46

Z czym ja się akurat nie zgadzam, bo Jezus mówił o małżeństwie w ogóle, a nie tylko tym zawartym w KK - którego wszak wtedy nie było jeszcze.
To jest dzisiaj bardzo popularne u nas wśród celebrytów - rozwód z pierwszą żoną/mężem, nawrócenie i "nowy model" już sakramentalnie :)

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 20 marca 2018 17:41
20 marca 2018 17:46

Ale Kościół już nawracał poligamistów ... powiedz mi jak to było z Mieszkiem?

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:45
20 marca 2018 17:48

Pewnie dlatego Jezus ucztował z celnikami i bronił cudzołożnicy....
Powtarzam, faryzeusze - groby pobielane :)

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 20 marca 2018 17:46
20 marca 2018 17:48

I uważasz, że w ramach nawrócenia nadmiarowe żony trzeba wygnać do buszu?

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 17:48
20 marca 2018 17:49

Ale Pani nic nie rozumie, ja nie mówie, żeby z nimi nie jeść, tylko, że z Pani notki wynika, że są różne moralności, że życie z jednym mężczyzną to jakaś udręka, że czystość w slumsach to utopia!

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @eska 20 marca 2018 17:48
20 marca 2018 17:49

Niestety, doskonałość to pewna ścieżka do potępienia.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @eska
20 marca 2018 17:50

Już to kiedyś wspominałem, ale powtórze. Kompletnie nie rozumiem o co chodzi z tą "zmianą nauczania przez papieża", czytałem encyklikę Amoris Laetitia i tam nie ma nic o pozwoleniach na rozwody, czy przyjmowaniu Komunii Św. przez rozwodników.
Za to bardzo dobrze papież Franciszek pokazał jakie są współczesne problemy małżeństw i rodziny, i nie mogę się zgodzić z tym, że one dotyczą tylko Ameryki Płd., Afryki, czy biednych dzielnic na Śląsku.

zaloguj się by móc komentować


parasolnikov @Grzeralts 20 marca 2018 17:48
20 marca 2018 17:51

Ale chyba nie o tym jest mowa, nie udawaj głupiego!

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuldahrus 20 marca 2018 17:50
20 marca 2018 17:54

Ale Eska nic nie pisała o zmianie nauczania. Napisała za to, między wierszami, że Kościół w Europie jest martwy i nie się nim co przejmować. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 20 marca 2018 17:51
20 marca 2018 17:55

Nie udaję. Co, realnie, ma taki buszmen zrobić? I co ma Mieszko do tego?

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:49
20 marca 2018 17:56

Że są różne moralności, wynikajace z odmiennych kultur, to rzecz oczywista. I że trzeba czasem setek lat, żeby to zmienić - to wiemy choćby z historii Polski. 

Pan się może odfiksuje od seksu, a popatrzy na problem ze strony liczb i zagrożen globalnych.

zaloguj się by móc komentować

eska @Grzeralts 20 marca 2018 17:49
20 marca 2018 17:57

Cóz, pycha kroczy przed upadkiem.... 

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 20 marca 2018 17:55
20 marca 2018 17:58

Przez tysiące lat jakoś sobie kościół z tym radził, udajesz bo jakbyś chciał to byś sobie poczytał pisma jezuitów z XVII w. i byś wiedział, a ty nie chcesz tylko mnie łapiesz za słówka, a nie o tym jest dyskusja, tylko o tym, że eska tu piszę że wśród gangów i bez prądu nie można głosić Prawdziwej nauki, bo nie zrozumieją. A nie o to czy ja chce ich potępiać i czy ma utopić pozostałe żony w rzece.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 17:56
20 marca 2018 17:59

Mi nie chodzi o seks nie wiem co Panią napadło? Z tym seksem, bo ja nawet nie wspomniałem.

zaloguj się by móc komentować

eska @Kuldahrus 20 marca 2018 17:50
20 marca 2018 18:01

Doprawdy?
To skąd ten zamęt, różne interpretacje i pytania do Franciszka i to ze strony osób bardzo poważnych i wysoko usytuowanych w hierarchii?

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Grzeralts 20 marca 2018 17:54
20 marca 2018 18:03

Eska napisała, że nie możemy wymagać od nich życia w celibacie, tak jakby papież Franciszek stwierdził to w swoim nauczaniu, a to nie prawda. Papież nigdzie tego nie mówił, ani nie napisał. On stwierdził, że problemy małżeństw i rodziny są inne niż kiedyś i trzeba dostosować swoje działania ewangelizacyjne do obecnej rzeczywistości.

zaloguj się by móc komentować

eska @parasolnikov 20 marca 2018 17:58
20 marca 2018 18:04

Gdzie ja napisałam, że nie można głosić? Napisałam, że do nich nie dociera, takie są fakty.
Sorry, ale nic nie zrozumiałeś z mojej notki, trollujesz mi tekst i tyle.

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @Grzeralts 20 marca 2018 17:48
20 marca 2018 18:04

Nie. Sprowadzić do Europy w ramach łączenia rodzin.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @eska 20 marca 2018 18:01
20 marca 2018 18:05

Nie wiem skąd te pytania do Franciszka. Najprościej by było odpowiedzieć, że z nie zrozumienia tekstu pisanego.

zaloguj się by móc komentować

eska @Kuldahrus 20 marca 2018 18:03
20 marca 2018 18:06

"Eska napisała, że nie możemy wymagać od nich życia w celibacie"

Nie przypisuj mi tego, czego nie napisałam. Nic nie zrozumiałeś.

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @eska 20 marca 2018 18:06
20 marca 2018 18:08

Tak zinterpretowałem(ach ta interpretacja :)) ten fragment:

" Wymaganie od tych ludzi życia w celibacie, wierności małżeńskiej itp. to czysta utopia i papież Franciszek doskonale zdaje sobie z tego sprawę."

zaloguj się by móc komentować

eska @Kuldahrus 20 marca 2018 18:05
20 marca 2018 18:11

No cóż, ja bym się jednak nie ośmieliła powiedzieć, że osoby takie jak np kardynałowie Walter Brandmüller, Raymond Burke, Carlo Caffarra i Joachim Meisner nie umieją czytać ze zrozumieniem.....

Read more: http://www.pch24.pl/kardynalowie-upublicznili-swoj-list-do-papieza--prosili-o-wyjasnienie-watpliwosci--nie-dostali-odpowiedzi,47377,i.html#ixzz5AJH0f4fi

No, ale ja nie jestem świeżo nawróconą, przemądrzałą neofitką... :)))

zaloguj się by móc komentować

eska @Kuldahrus 20 marca 2018 18:08
20 marca 2018 18:15

Czym innym jest głoszenie Ewangelii, a czym innym rozumienie, że pewne osoby nie są w stanie (często z przyczyn od siebie niezależnych), sprostać wszelkim wymaganiom.

Poczytaj może np notkę Pantery o sytuacji w Płd Afryce, a potem się zastanów, jak w takich warunkach w ogóle ma działać Kościół. 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @eska 20 marca 2018 18:11
20 marca 2018 18:15

Napisałem, że "najprościej", ale jaki jest powód robienia zamętu nie rozumiem. Myślę, że największy zamęt robią media.

To ci kardynałowie są świeżo nawróconymi neofitami, czy pch24?

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 18:15
20 marca 2018 18:18

Ale to Pani brakuje wiary nie tym ludziom w tym jest problem. To Pani uważa, że bez prądu nie ma ewangeli, Pani pisze dwa razy że są poza prawem, a później jeszcze takie piękne "poza kontrolą" .

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @eska 20 marca 2018 18:15
20 marca 2018 18:23

Nie mi rozsądzać czy są w stanie czy nie. Zadaniem Kościoła jest odpowiadać na natchnienia Ducha Świętego i według tego działać. Ludzie czasem chcą przykrawać Boga do swojej miary i radykalizować w jedną albo drugą strone, czyli: "całkowity zakaz, litera prawa najważniejsza" albo "hulaj dusza piekła nie ma, nie możemy nic wymagać", a tu potrzeba pewnej delikatności i elastyczności w działaniu.

zaloguj się by móc komentować

eska @eska
20 marca 2018 18:24

Informuję uprzejmie, ze kończę dyskusję z trollami. Bezczelnośc odwracania kota ogonem przeszła moją granicę cierpliwości. Siedzi taki kmiot jeden z drugim i poucza, co robić w fawelach Brazylii czy strasznych slumsach Afryki - nie wiedząc nawet, co to jest i jakie życie ludzie tam wiodą. 
 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @eska 20 marca 2018 18:24
20 marca 2018 18:35

To ja jestem trollem? Czy kmiotem? Bo już nie wiem. Ja ani kota ogonem nie odwracałem, ani nie pouczałem co robić w fawelach i slumsach.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 20 marca 2018 17:58
20 marca 2018 18:38

Czytasz w notce Eski coś, czego nie napisała. A jedyna zmiana wynikająca z Amoris Laetitia, to że takich kwestii nie musi rozstrzygać papież. Jako i XVII wiecznym Jezuitom nie musiał. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @parasolnikov 20 marca 2018 17:49
20 marca 2018 18:45

W jednym rację raczej masz. Nędza nie musi prowadzić do "rui i poróbstwa", i jego nie usprawiedliwia. Tu musi działać jakiś degradujący czynnik dodatkowy oprócz nędzy.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 20 marca 2018 18:38
20 marca 2018 18:47

Ja nie mam  problemu z Papieżem.
Mam problem z pisaniem, że „byt kształtuje świadomość" i pisała to nie cudujcie, że nie.
Pisała, że nie ma tam kontroli nad nimi robią co chcą. To tam to jest przeczytaj to.
Pisała, że kobieta jak usłyszy, że cudzołustwo to nie grzech to pomyśłi, że życie zmarnowała! Pisała czy nie?

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @chlor 20 marca 2018 18:45
20 marca 2018 18:49

Ludzi można degradować, ale Kościół to nie tabela w ekselu. W starożytnym rzymie nie takie rzeczy się działy, były wieki ciemne hordy dzikich. A dla Eski 70% .. 40% .. 0%

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @eska 20 marca 2018 18:24
20 marca 2018 18:52

Ja Panią przepraszam najmocniej, szczerze i bez szydery. Ale na prawdę jak się piszę o nauczaniu Papieskim to należałoby się zastanowić co się pisze i my nie oceniamy nauki Ojca Świętego tylko Pani tekst, który niestety jest jaki jest.

zaloguj się by móc komentować

chlor @eska
20 marca 2018 18:55

Wątku teologicznego u Eski nawet nie tykam, bo się nie znam. To nie jest tak, że gdy warunki są ciężkie, to ludzie zamieniają się zawsze w zwierzęta (ani odwrotnie, szlachetnieją, bo dostali prąd). Jeszcze musi działać coś innego, np propaganda wmawiająca że są śmieciem.

zaloguj się by móc komentować

Zadziorny-Mietek @parasolnikov 20 marca 2018 17:58
20 marca 2018 19:05

"Zanim zacznie się głodnych ludzi nawracać, trzeba im dać jeść". To opinia (nie dosłownie, ale sens zachowany) pewnego księdza-misjonarza, którego znałem.

zaloguj się by móc komentować

Zadziorny-Mietek @chlor 20 marca 2018 18:55
20 marca 2018 19:09

Jest szansa, że w ciężkiej sytuacji nie zamienią się w zwierzęta wtedy, gdy mają już wpojone zasady moralne, wierzą w nie.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Zadziorny-Mietek 20 marca 2018 19:05
20 marca 2018 19:20

Ok, ale nie mówił, że trzeba złagodzić naukę? I że "kontrola" i elektryczność? Bo ja tego sie czepiam, a nie neguje problemów tych ludzi.

zaloguj się by móc komentować

Rozalia @Grzeralts 20 marca 2018 17:54
20 marca 2018 19:22

I niech go piekło pochłonie? 

zaloguj się by móc komentować

eska @chlor 20 marca 2018 18:55
20 marca 2018 19:23

Sorry, ale nie jestem w stanie w krótkiej odpowiedzi opowiedzieć o warunkach życia w tych miejscach. I jestem jednocześnie ogromnie zaskoczona, że dla wiekszości komentatorów temat jest komleptnie nieznany.

Powiem tyle - to są miejsca straszne, dżungla ludzka, gdzie mieszkańcy walczą o przetrwanie jak zwierzęta. To jest zupełnie cofnięte z stosunku do ich pierwotnych obyczajów plemiennych, za to przyswajają najgorsze, co płynie z tzw. cywilizacji, czyli narkotyki, broń, gangi, gwałty. Dochodzi głód, choroby, brak podstawowych środków do życia.
Co gorsza, ci ludzie zostali po prostu wygnani przez wielki biznes/wojnę itp. ze swoich wiosek i po prostu są zbędni. Liberałowie NWO kombinują, jak zmniejszyć te populacje, najchętniej by ich wytruli. Z kolei swego czasu Kościół w Ameryce Płd popadł m.in. z tego powodu w herezję teologii wyzwolenia i księża walczyli u boku komunistów. Itp., itd.

900 mln ludzi na świecie żyje w takich warunkach - i to jest fakt. To jest świat obok normalnego, znanego nam świata. Może warto się z tym zapoznać....

zaloguj się by móc komentować

wierzacy-sceptyk @eska
20 marca 2018 19:35

Nie rozumiem tej zapłaty.

A w zasadzie tych kalkulacji.

Bo rozumiem to że jeśli się ktoś w godzinie śmierci nawróci po grzesznym i pełnym pogardy dla wiary życiu to dostanie nagrodę.

Tak rozumiem słowa skierowane do dobrego łotra.

A nie stałe pytania ile i za co.

A po prostu wszystko za wszystko.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

eska @wierzacy-sceptyk 20 marca 2018 19:35
20 marca 2018 19:43

Absolutna zgoda, "zapłata" to tylko przenośnia.
Każdy dostanie swojego "denara", o ile będzie "pracował uczciwie", niezależnie od pory, kiedy zaczął.
Wszak wiara jest łaską, a Bóg może "nająć" człowieka nawet w godzinie śmierci....

zaloguj się by móc komentować

Rozalia @eska
20 marca 2018 19:52

3:10 Holandia. Wielka wyprzedaż relikwii świętych. 

Między innymi do tego prowadzi luzik.

zaloguj się by móc komentować

Zadziorny-Mietek @parasolnikov 20 marca 2018 19:20
20 marca 2018 19:52

Dałeś nieodpowiedni przykład, gdyż w haśle o elektryfikacji nie chodziło o to, aby każdy mieszkaniec tzw. Kraju Rad mógł sobie zaświecić żarówkę - polepszyć warunki bytu. Prąd miał być doprowadzany przede wszystkim po to, by na na placu na środku każdej najmniejszej osady można było na słupie zawiesić głośnik nadający propagandę.

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @eska 20 marca 2018 19:23
20 marca 2018 19:58

Szanuję Pani wrażliwość, tak jak broniłem (contra Coryllus) wrażliwości "wariatek" przeciwko męskiemu rozsądkowi, w notce Ewolucja polskiego feminizmu. W tym miejscu jednak nasuwa mi się myśl prymasa Wyszyńskiego z 1975, która jest dla mnie nieustającym wyrzutem sumienia:

"Możemy i powinniśmy przejmować się nędzą całego świata, milionami ludzi, którzy co roku umierają z głodu. Ale nie jesteśmy w stanie indywidualnie zaradzić potwornej niesprawiedliwości na świecie, w którym – otoczone narodami sytymi – żyją ludy niedożywione, głodujące, bezradne wobec własnej nędzy. Na to trzeba potężnej organizacji międzynarodowej, wysiłków wielu narodów i państw. Za krótkie są na ogół nasze ręce, aby dosięgnąć biedaka leżącego na ulicach Bombaju – możemy mu pomóc modlitwą i ofiarą składaną za niego Dobremu Bogu – ale nie są za krótkie nasze ręce, aby wesprzeć najbardziej nieszczęśliwych i opuszczonych, żyjących w naszych miastach i wsiach, na tej samej ulicy, a nieraz – tuż obok, na tej samej klatce schodowej."

 

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Zadziorny-Mietek 20 marca 2018 19:52
20 marca 2018 20:00

Nie ja dałem ten przykład, Eska nie pisała o tym, że są głodni pisała że są  bez bieżącej wody, kanalizacji, prądu . Poza prawem (dwa razy) i poza kontrolą.
 

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @eska 20 marca 2018 19:23
20 marca 2018 20:03

Też jestem ogromnie zaskoczony, bo mnie ten temat bardzo zajmuje i dla mnie to nie jest żaden "świat obok" tylko jak najbardziej część "mojego" świata.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 20 marca 2018 18:47
20 marca 2018 20:04

Pisała. Ale nie, że papież tak uważa, albo że tak jest dobrze, tylko że tak tam jest. Bo jest. I tam też trzeba ewangelizować.

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 20 marca 2018 20:04
20 marca 2018 20:08

Czyli jak nie ma kontroli i prądu to trzeba komunizmu bo jak już cytowałem:
Komunizm – to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.

I wtedy będzie można ewangelizować!

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Rozalia 20 marca 2018 19:22
20 marca 2018 20:10

Żeby chociaż. On ani zimny, ani gorący, cichutko sobie zasycha, jak psia kupka pod płotem.  A na niej muchy debatują zawzięcie, czy lepszy ryt rzymski, czy posoborowy, czy intronizacja ważna, czy nieważna.

zaloguj się by móc komentować

chlor @dziad-kalwaryjski 20 marca 2018 19:58
20 marca 2018 20:10

No tak. jeśli nie chcemy pomagać nędzarzom z najbliższego otoczenia, to nie ma co myśleć o pomaganiu obcym w ciepłych krajach. Nie ta kolejność. Jasne, że pomaganie zdalne, bez ryzyka oglądania u siebie nędznych obiektów pomocy, żyjących na szczęście gdzieś daleko, jest bardziej kuszące dla ludzi wrażliwych.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 20 marca 2018 20:08
20 marca 2018 20:12

Wtedy TEŻ będzie można ewangelizować. Bo paruzja nastąpi nie wcześniej, niż Ewangelia gdy będzie głoszona całemu światu. 

zaloguj się by móc komentować

parasolnikov @Grzeralts 20 marca 2018 20:12
20 marca 2018 20:14

No nie wiem co tym chciałeś wnieść?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @parasolnikov 20 marca 2018 20:14
20 marca 2018 20:15

Że byt jednak kształtuje świadomość?

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @eska 20 marca 2018 19:23
20 marca 2018 20:15

Czy Pani sadzi, ze warunki zycia ludzi w Ameryce sa radykalnie gorsze od  tych jakie zastal Kosciol od kiedy zaczal ewangelizowac te kontynenty?

Misja Kosciola jest ewangelizacja,  Franciszek pod pozorem (a jest on mistrzem pozorowanych dzialan) pasterskiej troski o lud szerzy zwykla apostazje.

Odbywa sie to dokladnie tak jak syntetycznie ujal to Russ Douthat:

Schemat jest taki, oglaszamy, ze doktryna nie ulegla zmianie  ale praxis powinna byc zmieniona kierujac sie "pasterska" troska (zwrocmy uwage, ze termin pasterski ZAWSZE oznacza tylko liberalizacje, tak jakby pasterz nie musial uzywac kija), oglaszamy ze to tylko wyjatek, po czym zmieniamy zasady porzadku moralnego.  De facto jest  to zmiana doktryny ale udajemy ze nic sie nie stalo.  Franciszek otwartym tekstem oglosil (a jak sam twierdzi, jego nauczanie papieskie jest w jego codziennych wypowiedziach) ze przykazania nie sa norma absolutna, to tylko "idealy".

Nie ma i nie moze byc rozdzwieku miedzy lex credendi a lex vivendi jak to niedawno podkreslil kard. Sarah.

Kosciol nie jest i nie moze byc chartytatywna NGO.   Matki Teresy nie beda sie rodzic tam gdzie Kosciol pozostanie katolicki jedynie z nazwy.

Trzeba byc zupelnie slepym,  jak niektorzy, wystarczajaco inteligetni, sie tu wpisujacy aby nie widziec ze kierunek obecnej ewolucji Kosciola

wyznaczaja Niemcy - odejscie od wiary w kierunku "troski duszpasterskiej", glownie dla homoseksualistow.

    Wskazywanie na Ameryke Pld.  to akurat strzal w plot.   Destrukcja liturgii, jest stopniowe rozwadnianie, trywalizowanie i protestantyzacja od VII

sa scisle skorelowane z ekspansja protestancka w Ameryce Lacinskiej.   To co Pani uwaza za repriorytyzacje pracy Kosciola na tym kontynencie

jest kontynuacja tego procesu.

Prosze zajrzec w statystyki, predkosc ekspansji protestanckiej jest przerazajaca.

   Jadac przez malenkie miasteczko w interiorze meksykanskim zwrocilem  uwage, ze najbardziej okazalym budynkiem byla zbor Jehowitow.

W innej, malenkiej wsi meksykanskiej w poblizu ktorej bylem na wakacjach (bo nie lubie kurortow) ubogim, ale jedynym kosciolem byl zbor zielono-

swiatkowcow.  Tak jest tam wszedzie.

 Innym, jakze skandalicznym, przykladem troski Franciszka o "Kosciol peryferii" jest rzucenie katolikow chinskich na zer komunistom w ostatnich

tygodniach.

Materialow na ten temat jest wiele, warto sie zapoznac.

    Powtorze,  Kosciol ewangelizujac poza Europa od poczatku musial miec do czynienia z odmiennoscia kultur, nedza, niewolnictwem, wielozenstwem i tego rodzaju problemami.  Dopiero dzisiaj, w okresie powszechnej apostazji, sluza one za pretekst do demontazu Tradycji i doktryny.    

   Pan Osiejuk sadzi, ze ma szerszy niz przecietny Polak co to jest parafiansko ograniczony, oglad kondycji Kosciola Powszechego.

Nie pierwszy to raz kiedy lud ma duzo trzezwiejsze poglady niz ci w wiezach z kosci.

 

 

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @eska 20 marca 2018 16:54
20 marca 2018 20:46

Może byłem dalej niż bliżej, ale trudno się dziwić, że na ogół wiedza przeciętnego człowieka nie nadąża ze wszystkim, i kierujemy się własnymi wyobrażeniami wziętymi choćby z przysłowiowej W pustyni i w puszczy Sienkiewicza, lub ostatnio, i nie tylko, obserwowanego najazdu na Europę. 

Favele, dla mnie, są krajobrazem wielu krajów płd amerykańskich, ale nie kojarzę ich np z Meksykiem, choć jest to obserwacja bardziej wczasownika niż podróżnika. Dodatkowo ukształtowanie terenu ma wpływ na kształtowanie się tego typu zabudowy, choć skrajna bieda i jej skutki istnieją niezależnie. 

Ciekawy temat, choć uświadamia bezsilność ludzką. 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @eska 20 marca 2018 17:26
20 marca 2018 21:18

"To są poważne problemy i wyzwania dla Kościoła. I nie wiadomo, jak to ugryźć bez podważania Tradycji, bo do tych ludzi nic nie dociera. Np nie umieją normalnie pracować, tzn. stawić się w pracy o określonej godzinie i przez kilka godzin wykonywać choćby najprostsze zajęcie."

Czytalam blog pewnego misjonarza polskiego w Boliwii. On tam prawie, ze sie podlamal (wyjechal tuz po swieceniach, pelen euforii i zapalu misyjnego). Do tamtych ludzi faktycznie niewiele dociera, a juz "wiernosc malzenska" to jest kosmos. Dlatego (jak pisze) w ogole nie chca wchodzic w zwiazki malzenskie, "bo sie boja, ze nie dadza rady". Na msze swiete przychodza pijani, w nastroju fiesty. Najwazniejsze dla nich jest zostac pokropionym woda swiecona, do tego garna sie tlumy. Ja mysle, ze wielu europejskich misjonarzy tam po prostu wymieka, nie wiedza jak to ugryzc. Po prostu z nimi sa, przyjmuja ich zwyczaje. Ale nie daje to oczekiwanych efektow.

Kurcze, jak pierwsi misjonarze - jezuici to robili??? Moze jednak nie trzeba az tak sie "pochylac nad mentalnoscia i kultura"? Mysle, ze Pan Jezus przewidzial, ze spotkanie z Nim = zmiana zycia...

zaloguj się by móc komentować

jaguar @Slepowron 20 marca 2018 20:15
20 marca 2018 21:20

Oni chcieliby zredukować Kościół do jakiejś organizacji charytatywnej, a przecież Pan Jezus wzywa nas katolików do głoszenia ewangelii. Do głoszenia niezmiennej dobrej nowiny w porę i nie w porę, zarówno w pałacach jak i w favelach. Relatywizm jest sprzeczny z katolicyzmem.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @Slepowron 20 marca 2018 20:15
20 marca 2018 21:30

O, tak, Ameryka Poludniowa jest bardzo wdziecznym terenem dla wszelakiego rodzaju sekt protestanckich. Oni uwielbiaja wszystko, co "na haju". I protestantyzacja katolikow tam bardzo mocno postapila. Chodze czasami na msze hiszpanskojezyczne w Szwajcarii, kaplani to "misjonarze z Ameryki Poludniowej":)) (bo w Szwajcarii powolan brak), wiekszosc zgromadzenia rowniez pochodzi stamtad. Dla tych ludzi tradycyjna msza swieta= nuda; musi byc radosnie, z bebenkami, spiewami (falszuja jak diabli, to potworny mit, ze ladnie spiewaja), i msza swieta to najczesciej dla nich "fiesta del banquete" czyli radosna uczta. Rozmawialam niedawno z takim panem- odpowiedzialnym za grupe mlodziezy, on zaciekawiony, ze jestem Polka pyta mnie: a jaki jest w Polsce ryt? Na moje: ryt katolicki jest wszedzie taki sam, byl troche zdziwiony, Oni tam, zdaje sie, sa uczeni, ze sa "nudne i przestarzale" (jak u nas) msze swiete, oraz takie "dla ludzi", czyli spontaniczne, z klaskaniem, itd.

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @jestnadzieja 20 marca 2018 21:18
20 marca 2018 21:31

 Na pewno jest Pani na dobrym tropie.  

Wydaje mi sie, ze dla zrozumienia sytuacji Kosciola w Ameryce Lacinskiej dwie sprawy moga byc bardzo istotne.

I.  Erozja struktur spolecznych przez anglosasow i masonow.  Vide los redukcji jezuickich, czy masonski przewrot 1920 w Meksyku.  Przyklad   Boliwii, kraju wielu bogactw naturalnych, jest interesujacy.   Jest tam teraz polski werbista ks. Nawrot, ktory odkryl (no moze niecalkiem sam, ale to nie ma znaczenia) nieprawdopodobnie bogata kulture muzyczna jaka swiadczyc musi o bogatej kulturze materialnej i duchowej zbudowanej bez zadnej falszywej, za przeproszeniem pasterskiej troski, kilkaset juz lat temu.   Musialy one ulec daleko posunietej destrukcji za przyczyna podana wyzej.

II.  Dekonstrukcja integralnosci doktrynalno-instytucjonarnej Kosciola po VII, w ktora to proznie jak noz w maslo weszli i dalej wchodza, chyba coraz predzej, protestanci.

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @jestnadzieja 20 marca 2018 21:18
20 marca 2018 21:52

Opiszę pewną, anegdotyczną sytuację z Playa del Carmen w Meksyku. 

Byłem w kościele na niedzielnej mszy wieczornej. Mały wzrostem, aztecko wyglądający mexykanin zbierał datki. Czysta, białe Tkoszulka, jeansy, włos umyty, twarz ogolona. Kultura. Kiedy odwrócił się do mnie plecami przeczytałem hasło koszulkowe, z którym świętobliwie kroczył: 'maybe I'm shy, but I have a big dick'.

Viva Mexico! pomyślałem.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @adamo21 20 marca 2018 21:52
20 marca 2018 22:07

To duuze przegiecie.  Ani w Meksyku ani na wielu Mszach Sw. z udzialem Latynosow w Stanach niczego z daleka nawet podobnego nie widzialem.

Pewnie nikt nie znal angielskiego na tyle aby zrozumiec  slangowy "dick". 

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @adamo21 20 marca 2018 21:52
20 marca 2018 22:16

:D:D:D

Ja z kolei, na bardzo uroczystej mszy swietej, z okazji bierzmowania,  celebrowanej przez biskupa, mialam okazje widziec pania Latynoske (msza dla hispanofonow) - jedna ze swiadkow, ktora przyszla chyba po to, zeby przetestowac stan wytrzymalosci tegoz biskupa (bardzo dystyngowany Szwajcar). Monstrualne szpilki, monstrualny kok (ufarbowany na blond), mikrospopijna mini, monstrualny dekolt z takimz biustem na wierzchu, a do tego makijaz à la nocny klub. Aha, bluzeczka w panterke. Nie zartuje. Ta pani podchodzila na stopnie oltarza wraz z bierzmowana, odziana w biel, dziewczyna (obrzed mial charakter bardzo rozbudowany, biskup udzielal sakramentu i zamienial indywidualnie kilka slow z kazda para bierzmowany-swiadek) i tak atakowala biskupa walorami wizualnymi. Zgromadzenie nie wiedzialo, gdzie w tym momencie oczy podziac..

Na moje oko, byla to jakas ciocia albo ktos z rodziny wziety z lapanki na swiadka (nie przystepowala do komunii, wiec chyba bylo to niezgodne z przepisami)

No, ale potem pomyslalam sobie: moze cos sie w zyciu tej pani zmienilo po tym wydarzeniu..? Nigdy nie wiemy, kedy Duch powieje:)

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @jestnadzieja 20 marca 2018 22:16
20 marca 2018 22:24

  No to akurat nie zdarza sie tylko Latynosom.

Widzialem podobna scenke w Stanach na pierwszej komunii.  Proboszcz zarzadzil ze komunikanci podchodza do oltarza z rodzicami.  Te procesje do przyjecia Najswietszego Sakramentu zamykala pani glowna katechetka pokaznej tuszy, z wielkim dekoltem z tylu do pasa ktory uwidacznial znacznych rozmiarow tatuaz.  Oczywiscie caly kosciol musial to widziec bo widzial wlasnie jej plecy kiedy wstepowala na stopnie.

   To byli biali Amerykanie.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @eska
20 marca 2018 23:03

"Doprawdy nie chciałabym być na miejscu Franciszka, bo to jest kwadratura koła...."

Ja sie ciesze niezmiernie ze nie jestem na miejscu Franciszka.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @parasolnikov 20 marca 2018 17:30
20 marca 2018 23:09

Ja bardzo przepraszam ze sie tak wcinam w kwestii formalnej (czy moze technicznej), ale slowo "bierzaca" pisze sie przez samo zet, znaczy sie "biezaca". Natomiast slowo "bierzmowanie" przez rz jak najbardziej.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @chlor 20 marca 2018 18:45
20 marca 2018 23:20

Zgadzam sie. Ruja i porobstwo moze tak samo przydarzac sie wsrod bogatych jak i wsrod biednych. Zlo wszedzie sie czai i tylko czeka zeby sie zerwac z lancucha. Trzeba tylko nie bac sie i umiec spojrzec mu prosto w oczy.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Rozalia 20 marca 2018 19:52
20 marca 2018 23:29

Holendrzy moim zdaniem sa juz straceni. Jakies dwa lata temu czytalem gdzies w jakims polskim magazynie ze dwoch facetow w studio telewizyjnym operowali (przy kamerach, na oczach milionow telewidzow) i kazdemu wycieli po kawalku watroby.

Potem w kolejnym programie usiedli ci goscie na przeciw siebie i kazdy z nich spozyl ten usuniety kawalek watroby drugiego.

O tym ze otwarcie juz jakies ugrupowania w parlamencie nawoluja do legalizacji seksu z dziecmi nie warto wspominac bo chyba wszyscy o tym slyszeli.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @parasolnikov 20 marca 2018 20:08
20 marca 2018 23:37

To bylo tak:

"komunizm = wladza rad plus elektryfikacja miast i wsi"

takie rownania sa niebezpieczne bo mozna latwo wyprowadzic inne i zejsc na manowce ideowe:

"wladza rad = elektryfikacja miast i wsi minus komunizm". 

To juz brzmi znacznie lepiej.

 

zaloguj się by móc komentować

Rozalia @jestnadzieja 20 marca 2018 22:16
20 marca 2018 23:43

U nas w stolicy, parafianie mają latem podobne widoki co drugą niedzielę, podczas Sumy. Właśnie wtedy odbywają się Chrzty Święte. A zaczęło się od przyzwolenia na wchodzenie kobiet do kościoła bez zakrytej głowy.  A potem już poooooszło. Uważam,  że powinno się wymagać odpowiedniego stroju w kościele.  Jak się ktoś nie chce przystosować,  do widzenia. Przebierz się i wróć.  Jak ktoś chce wejść do meczetu bez szemrania wyskakuje z butów,  a do synagogi mężczyźni nie wejdą bez jarmułki. Nie ma szacunku do form, nie ma szacunku do Boga.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @jestnadzieja 20 marca 2018 22:16
20 marca 2018 23:45

Biskup powinien wziac te pania pod ramie stanowczo i wyprowadzic z kosciola. I powiedziec : "prosze sie ubrac normalnie i wtedy moze pani wrocic. Bot to jest kosciol i Msza Sw., a nie dyskoteka czy nocny klub."

zaloguj się by móc komentować


Rozalia @Szczodrocha33 20 marca 2018 23:29
20 marca 2018 23:55

U nas proces też bardzo przyspiesza. 
2015 r. III niedziela Adwentu. Nowa ewangelizacja.
 
2:24
 

 

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @Szczodrocha33 20 marca 2018 23:45
21 marca 2018 00:01

Przepraszam bardzo,  chyba nie ma Pan pojecia gdzie sa biskupi.

Najwiekszy kryzys jaki dotad dotkal Kosciol to herezja arianska kiedy 80-90% biskupow bylo heretykami.  Papiez formalnie nim nie byl ale bardzo sympatyzowal.  Sw. Atanazy, wyrzucany dwukrotnie ze swojej diecezji i wierni WBREW hierarchii uratowali Kosciol.

Nasze czasy sa nawet gorsze bo modernizm, jak nauczal Sw. Pius X, jest synteza wszystkich herezji, przenika do Kosciola pozorujac (jeszcze, bo juz zaczyna tu i owdzie zdejmowac przylbice) ciaglosc z Tradycja.

Wiele wskazuje na to, ze jestesmy bardzo blisko czasow kiedy bedziemy musieli powiedziec za Sw. Atanazym "wy macie koscioly (nieruchomosci), my mamy wiare".    W Polsce, kraju ktory jest na szarym koncu postepow apostazji, tego tak ostro jeszcze nie widac.

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Rozalia 20 marca 2018 23:55
21 marca 2018 00:11

Najlepszy jest ten w rozowym kostiumie. Moze to Biedron przebrany? Jak swietowac to pelna geba.

Powinni jeszcze na koniec puscic z glosnikow grupe The Rolling Stones.

zaloguj się by móc komentować

Rozalia @Szczodrocha33 21 marca 2018 00:11
21 marca 2018 00:38

Różowym kostiumie smoka, który przecież jest symbolem szatana. 

W kościele Św.  Augustyna w Warszawie,  rzut beretem od Episkopatu,  odbył się bluźnierczy pokaz mody do muzyki z filmu Rosemary's Baby.

zaloguj się by móc komentować

eska @jestnadzieja 20 marca 2018 21:18
21 marca 2018 01:59

Za pierwszych Jezuitów nie było tam tzw. cywilizacji, tylko proste życie wiejskich tubylców. Tp jest różnica ZASADNICZA!

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @eska
21 marca 2018 02:00

Współczesne europejskie favele, to są blokowiska na obrzeżach dużych miast jak Londyn, Paryż i inne. Tam się  dopiero dzieje. 

zaloguj się by móc komentować

eska @Slepowron 20 marca 2018 22:24
21 marca 2018 02:02

Ja widziałam podobne sceny w kościele pod Warszawą, właśnie podczas I Komunii.

zaloguj się by móc komentować

eska @adamo21 21 marca 2018 02:00
21 marca 2018 02:04

Też prawda, ale one często są juz obecnie zislamizowane.

zaloguj się by móc komentować

AUU @eska
21 marca 2018 12:34

Czy  Kosciol ma  zmieniac  swiat,  czy tez dostosowywac sie do swiata ?

Czy  Kosciol ma  zmieniac  fawele  w cos lepszego, czy tez  dostosowac sie do  faweli, aby tam zaistniec ?

Kiedys zakonnicy stawiali klasztor  na gorze,  i  okolica  starala sie  dorownac  klasztorowi.  Dzis  misjonarz  idzie do wioski, zyje jak  otoczenie.     Jakim przykladem ma  pociagac ?  W takim scenariuszu protestanci wygrywaja. To  fawela  ma  przyjsc do  Kosciola,  nie  odwrotnie.

Kiedys  Kosciol  ewangelizowal  slowem, liturgia, sakramentem, edukacja, praca.  Co z tego  zostalo  dzis ? Bo edukacji i pracy juz nie ma. Reszta  uszczuplona.

zaloguj się by móc komentować

Rozalia @AUU 21 marca 2018 12:34
21 marca 2018 13:52

No właśnie. Zgadzam się w 100 procentach. Współczesne pokolenia misjonarzy sami mają mało wiary. Letnią temperaturą trudno rozpalić.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @AUU 21 marca 2018 12:34
21 marca 2018 14:48

Wybaczcie, ale chyba was pogięło. Współcześni misjonarze to Boży szaleńcy. Właśnie dlatego muszą tacy być, że nie stoi za nimi twarda globalna organizacja dysponująca siłami zbrojnymi.

zaloguj się by móc komentować

adamo21 @eska 21 marca 2018 02:04
21 marca 2018 15:16

Islamska 'krucjata'? Pewnie tak. 

zaloguj się by móc komentować

AUU @Grzeralts 21 marca 2018 14:48
21 marca 2018 16:35

Niekoniecznie  pogielo.  Wielu  misjonarzy to Bozy  szalency - chwala im.  Problem  w tym  wlasnie, co stoi za nimi.  Jaka doktryna ?  Jakie maja  wsparcie ?  Jaka jest ich skutecznosc ?  Co  osiagaja ?  Widzimy  ostatnio  sekularyzacje, tolerancje, ekumenizm, aggiornamento, narodowe specyfiki..........  Czy to jest skuteczna  polityka ?

zaloguj się by móc komentować

Slepowron @telok 21 marca 2018 17:14
21 marca 2018 20:05

  Wskazowki co prezerwatyw plyna z najwyzszych poziomow,  tu poirytowany Franciszek odmawia odpowiedzi (jak na dubia, jego typowy modus operandi).

Bo wiecie, sa teraz wazniejsze problemy, bezrobocie, globalne ocieplenie.   Naprawde trzeba calkowitej slepoty lub fideistycznego ultramontanizmu aby nie widziec ze "duszpasterska troska" jest stopniowym (salami) odrzuceniem Swietej Tradycji Kosciola, a jedynie ona daje mandat nastepcy Piotra.   Pare dni temu potwierdzil to jeden z jego najblizszych wspolpracownikow mowiac o "nowym paradygmacie Kosciola".   NOWY PARADYGMAT!!!!!!!!!   Zaden ze niezliczonych Swietych (nie wszyscy kanonizowani) nie wpadl na ten pomysl, mial go natomiast Luter, o ktorego kanonizacji puszczane sa balony probne.   Nowy paradygmat to, w jezyku prostych parafianskich katolikow  i tych Swietych, nowy , nie Swiety,  nie Powszechny i nie Apostolski Kosciol.   Mozna udawac, ze sie tego nie widzi, ale nie da sie juz tego duzo dluzej utrzymac.   Ci, ktorych nawet blogoslawienstwa dla, czy sluby homoseksualne w Kosciele nie zbudza, beda juz w Kosciele Nowego Paradygmatu.

Tu Franciszek, z rozkosza przywolywany przez ekspozyture ideologii jak najbardziej Kosciolowi wrogich:

https://www.theguardian.com/world/2015/nov/30/pope-francis-condoms-aids-hiv-africa

zaloguj się by móc komentować

eska @AUU 21 marca 2018 12:34
21 marca 2018 20:46

Ale to chyba nie do mnie pytanie, tylko do biskupów, do papieża.
 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @AUU 21 marca 2018 16:35
21 marca 2018 21:14

To nie ma być skuteczne. To ma być zgodne z Ewangelią i prawdą. Od skuteczności jest Bóg. 

 

zaloguj się by móc komentować

eska @telok 21 marca 2018 17:14
24 marca 2018 14:01

Dlaczego problem głodu, wojny, straszliwych nieszczęść itp. w Trzecim świecie zawsze na końcu sprowadza się do prezerwatywy? Nie należy mylić porządków - Kościół jest od ewangelizacji i stawiania wymagań, ale heroizm jest dla świętych. Normalni ludzie grzeszą, a czasami mają wybór tylko pomiędzy większym a mniejszym grzechem, bo do heroizmu nie są zdatni.

zaloguj się by móc komentować

BINOKLE @eska 20 marca 2018 17:26
24 marca 2018 14:18

Pracowal ze mna kiedys pewien Argentynczyk polskiego pochodzenia, ktory przyjechal do Polski aby sie uczyc, zalozyc rodzine i pracowac. Bardzo sympatyczny a poza tym bezposredni jak wiekszosc ludzi z cieplych krajow. Na pytanie czemu wybral Polske odpowiedzial, ze tutaj, u nas jest bardzo bezpiecznie i swobodnie mozna zostawic dziecko na podworku. Naprawde nie zdajemy sobie chyba sprawy jak nam mimo wszystko dobrze. 

 

zaloguj się by móc komentować

eska @BINOKLE 24 marca 2018 14:18
24 marca 2018 14:54

To prawda. Nasza tradycja jest jednak potężna, skoro nadal jakoś sobie radzi z całym tym szaleństwem świata.

zaloguj się by móc komentować

qwerty @AUU 21 marca 2018 12:34
24 marca 2018 16:12

To jest bardziej skomplikowane i proste zaklinanie realności jest błądzeniem

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @telok 24 marca 2018 16:53
24 marca 2018 17:57

Spójrz na dzisiejszą notkę Toyaha. Żeby wymagać od siebie, trzeba wierzyć i wiedzieć w co się wierzy. Wtedy zwykły, codzienny heroizm nie jest męczeństwem. Jeśli tylko wiesz, ale nie wierzysz masz heroizm i męczeństwo w pakiecie. 

zaloguj się by móc komentować

eska @telok 24 marca 2018 18:35
24 marca 2018 19:23

Bo żeby pary były sobie wierne, to najpierw w ogóle powinno byc małżeństwo, a po drugie kobieta powinna być traktowana jako podmiot, a nie własność faceta. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @telok 24 marca 2018 18:35
24 marca 2018 20:08

Oczywiście, że mogą być sobie wierne, ale to się w takich realiach niespecjalnie kalkuluje. Heroizm, zatem jest większy, a więc i wiara potrzebna mocniejsza. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @mooj 20 marca 2018 15:59
24 marca 2018 22:20

z jaką niesprawiedliwoscią?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @parasolnikov 20 marca 2018 17:06
24 marca 2018 22:24

A czy tylko w socjaliźmioe elektryfikowano i np.  zakłądano wodociagi?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @mooj 20 marca 2018 17:08
24 marca 2018 22:27

nie rozumiesz.

Zbiór winogron musiał być wykonany w tym samym dniu.

Jutra mogło juz nie być.

Nie ma znaczenia jaki był tego  koszt dla własciciela winnicy.

To przeciez przypowieśc-alegoria, a pracujący w winnicy (pańskiej) to misjonarze Dobrej Nowiny.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @telok 25 marca 2018 13:13
25 marca 2018 13:46

Absolutnie. Moja np.jest słabieńka.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @stanislaw-orda 24 marca 2018 22:27
25 marca 2018 14:11

Poza wszystkim, nikt w tej przypowieści  nie jest "stratny", a przeciwnie, każdy zyskuje.

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @eska
25 marca 2018 16:22

Zaglądałam sobie tu, do Ciebie.  Z mascią w oczach itp...tylko pobieżnie. .

Chyba nikt  ...?...nie wie  czym stały się fawele. 

.

Szkoda. 

I Twojego tekstu szkoda. 

Żeby choć kto czytał Smutek tropikow ...jak podkład pod to piekło na ziemi.

.

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @eska
25 marca 2018 16:23

I plus. ..za cierpliwość ..W sumie :).

.

 

zaloguj się by móc komentować

eska @Maryla-Sztajer 25 marca 2018 16:23
25 marca 2018 16:48

Mam wprawę (w cierpliwości). Natomiast nie mam zmiłowania dla ludzi, którzy nie chcą wiedzieć i do wszystkiego przykładają schematy z zupełnie innych kręgów kulturowych. Gdzie tu miłość bliźniego, skoro nawet wiedzy i nim nie chcą przyjąć?

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @eska 25 marca 2018 16:48
25 marca 2018 17:19

No ...takie dość. .odklejone od tamtej rzeczywistości niektóre komentarze. 

.

Trudno. 

.

 

zaloguj się by móc komentować

Petrus @eska 20 marca 2018 16:13
26 marca 2018 15:03

Niestety @eska nie masz racji. Tak właśnie kończy się interpretacja Pisma Św. na własną rękę. Przytoczony fragment z Mateusza odnosi się do "małżeństw" nie ważnie zawartych. Czyli np. małżeństwo rodzeństwa. Kościół naucza w tym miejscu o oddaleniu kogoś kogo nazywało się żoną, ale w prawdzie nigdy nie było ważnego zaślubienia. W aktualnym stanie kanonicznym odnosi się to do stwierdzenia nieważności małżeństwa. Czyli sytuacji, w której nie doszło w ogóle do sakramentalnego związku małżeńskiego.

I tak przez jakiś czas w/w para nazywa siebie żoną/mężem, a w sądzie biskupim okazuje się nagle, że małżeństwa istotowo nigdy nie było. W takiej sytuacji kobietę do tej pory nazywaną żoną jak najbardziej można oddalić (a czasem nawet trzeba) - mówiąc językiem biblijnym.

Nie sposób nigdzie dopatrzyć się, aby kiedykolwiek apostołowie przekazali nauki Chrystusa, które dopuszczały by pod "pewnymi warunkami" (mówiąc tutaj papieżem Franciszkiem) na zerwanie więzów sakramentalnych, nawet w sytuacji zdrady którejkolwiek ze stron.

Czytanie Pisma św. nie może zatem być oderwane od interpretacji, którą przekazali apostołowie, a dalej KK. W innym przypadku mamy do czynienia z czystym protestantyzmem.

zaloguj się by móc komentować

Petrus @eska 20 marca 2018 17:26
26 marca 2018 15:12

@eska pozostaje przytoczyć słowa św. Pawła z 2 Tes 3: "Kto nie chce pracować, niech też nie je!"

Od kiedy to religia ma naginać dogmaty, aby kogos nawracać?

Jakoś do papieża Franciszka potrafił poradzić sobie z różnymi kulturami i problemami społecznymi bez zdrady nauki Chrystusa, a tu nagle w XXI wieku już na Śląsku i w Afryce się nie da?

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Petrus 26 marca 2018 15:12
26 marca 2018 16:20

Eska napisała w komentarzu,  że nie wie. ..

Nie wie jak zrobić dobrze, czyli bez zdrady zasad Wiary. Ja też nie wiem,  jako prywatna osoba.

Modlimy się za Kościół, za Jego mądrość. 

.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @Petrus 26 marca 2018 15:12
26 marca 2018 16:24

Cd..,jak działać skutecznie.  Bo jak zdradzajac naukę Kościoła. .to widać. .

Dlatego to ważne pytanie,  spersonalizowane. Przynajmniej dla mnie  jako Osoby.

Osoby w sensie KK.

.

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @Petrus 26 marca 2018 15:12
26 marca 2018 16:58

W poniedziałek, 12 marca podano do wiadomości, że papież-senior wyraził zadowolenie z powodu tej inicjatywy, „która chce sprzeciwić się i zareagować na niemądry przesąd, według którego papież Franciszek jest człowiekiem praktycznym, pozbawionym szczególnej formacji teologicznej lub filozoficznej, podczas gdy ja byłbym jedynie teoretykiem teologii, który mało zrozumiał z konkretnego życia chrześcijańskiego dzisiaj”. 

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Petrus 26 marca 2018 15:03
26 marca 2018 17:00

A może jeszcze podałbyś źródło, które mówi, że papież Franciszek dopuszcza zerwanie więzów sakramentalnych "pod pewnymi warunkami"?

zaloguj się by móc komentować

Kuldahrus @Grzeralts 26 marca 2018 17:00
26 marca 2018 17:48

O to chodzi. Wszyscy powariowali z tym "zmienianiem nauki" przez papieża. Papież Franciszek przypomniał tylko(i aż) o bardzo ważnych rzeczach które wielu przestało zauważać, a wszyscy w kółko z tą "zmianą nauki", "zrywaniem małżeństwa" itd..

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @Kuldahrus 26 marca 2018 17:48
26 marca 2018 18:59

Bo nie czytają tego, co papież napisał, tylko co dziennikarze uważają.

zaloguj się by móc komentować

dziad-kalwaryjski @Grzeralts 26 marca 2018 18:59
26 marca 2018 19:17

Otóż to. Trzeba sięgać do źródeł (pod warunkiem, że nie są to źródła wody :)

zaloguj się by móc komentować

Maryla-Sztajer @eska
26 marca 2018 20:18

https://m.youtube.com/watch?v=2mCFcGoafMQ

.

Film dokumentalny o fawelach. Gdyby kto chciał zobaczyć. Tylko na początku jest fiesta 

.

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować